fbpx

Employer Branding en Social Media; we like?

Q1-2019

Een foto zegt meer dan duizend woorden. Veel mensen hebben dit begrepen, maar een minderheid hebben het correct kunnen toepassen in de realiteit. Tegenwoordig zoeken werkgevers contact op met hun publiek via sociale netwerken. Laten we eens het doel van deze werkgevers nader bekijken, de voordelen die ze eraan ontlenen, het publiek tot wie ze zich richten en vooral de manier waarop ze die bereiken.

Wat is employer branding ?

Employer branding is het merk dat een bedrijf creëert via zijn werkgever imago en  de waarden die het uitstraalt. De laatste tijd heeft de opkomst van sociale netwerken de regels van het spel veranderd. Als het doel van het bedrijf is om awareness te verkrijgen, moet het inderdaad prominent zichtbaar zijn waar het publiek actief is. Op de dag van vandaag wil dat zeggen op sociale netwerken.

Employer branding, voor wie ?

  • Jonge talenten. In de loop der jaren is de rekruteringstrend gekeerd. Vandaag is de kandidaat verwend met een breed scala aan keuzemogelijkheden. Daarom is het aan de werkgever om de kandidaat te verleiden, door hem zijn waarden en de bijhorende levenskwaliteit die geboden wordt aan de wernemers te verkopen.
  • Via employer branding worden ze als het ware ambassadeurs van hun bedrijf. Als zodanig dat ze zich gewaardeerd voelen en dus meer gemotiveerd zijn.
  • Het feit dat een bedrijf besluit zich bloot te stellen op sociale netwerken heeft iets geruststellend. Door een kijkje achter de schermen te laten zien aan het brede publiek is het bedrijf transparant en bewijst het dat het niets te verbergen heeft.

Wat zijn de voordelen?

  • Potentiele kandidaten krijgen meer sympathie voor het bedrijf. Talenten worden als het ware aangetrokken tot het bedrijf via een beeld van authenticiteit en kwaliteit dat op de sociale netwerken zichtbaar is. Het bedrijf hoeft met andere woorden de kandidaten niet zelf aan te trekken, deze komen vanzelf naar het de werkgever toe.
  • Zichtbaarheid en delen van inhoud. U geeft de mogelijkheid aan de mensen die in uw waarden geloven en uw tevreden werknemers om publicaties vrijwillig te delen waardoor u ook automatisch een breder publiek bereikt.
  • Financiële toegankelijkheid. In tegenstelling tot grote reclamecampagnes is publiceren op sociale media betaalbaar.
  • Tijdwinst en eenvoudige ontwikkeling. Uw medewerkers zijn uw beste ambassadeurs, waarom hen niet het woord geven?

Employer Branding, ja! Maar hoe?

Het belangrijkste doel is om inhoud te delen die over het dagelijks leven in het bedrijf spreekt, maar ook over wat het een goede plek maakt om te werken. Hier zijn enkele voorbeelden van wat u gemakkelijk kunt publiceren: een foto van een teambuilding-dag, getuigenissen van medewerkers, een podcast van een conferentie of een ontmoeting met toekomstige medewerkers, beloningen/ prijzen/ awards verkregen door het bedrijf of ook nog vacatures.

Kortom alles wat een beeld weergeeeft van uw bedrijf, hoe de werksfeer is en hoe het werkt.

Tot slot, het gaat niet alleen om het publiceren wanneer we actief op zoek zijn naar kandidaten. U moet in de loop van de tijd een vertrouwensrelatie opbouwen met de gebruikers die u volgen. Deze techniek vereist echter, hoewel het a priori eenvoudig lijkt, een zekere beheersing van marketingstrategieën zodat deze op natuurlijke wijze past in de globale werking van het bedrijf. Inderdaad, een slecht uitgevoerde employer branding, zou het hele bedrijf in een slecht daglicht kunnen brengen. Daarom staan de deskundigen van het Socialsky-team voor u klaar om u te adviseren en te begeleiden bij het ontwerpen en implementeren van zulke strategieën.

Socialsky is a pure player in social media
Vertical is the new black

Menu